ISO 9001 چیست؟
ISO 9001 چیست؟
ISO چیست؟
ایزو ISO در فرهنگ لغت انگلیسی به معنای همسو شدن و هماهنگ شدن را میدهد. ولی در این مقاله منظور از ISO معرفی یک سازمان غیردولتی و بسیار معتبر میباشد. ISO مخخف عبارت International Organisation for Standardiztion بمعنای سازمان استاندارد جهانی یا سازمان بینالمللی استاندارد سازی میباشد. ابتدا مخفف عبارت سازمان استاندارد جهانی را به ترتیب حروف IOS نام بردند ولی با توجه معنی کلمه ISO و اهداف سازمان استاندارد جهانی که مبنی بر همسو کردن و هماهنگ کردن قوانین و الزامات و مقررات حرفهها و مشاغل کشورهای مختلف دنیا میباشد نام اختصاصی سازمان استاندارد جهانی را با کلمه ISO نامگذاری کردند. کشور ایران هم یکی از اعضای سازمان ایزو می باشد. بعضی از کاربران و متقاضیان به هنگام سرچ کلمه ایزو ISO ، ،iso کلمه IZO ، izo را سرچ مینمایند.
استانداردهای سازمان استاندارد جهانی
سازمان ایزو همانطور که گفته شد متشکل است از کمیتهای که در ژنو سوئیس گرد هم جمع می شوند و با انجام تحقیقات و با در نظر گرفتن رعایت حقوق افراد جامعه مبنی بر استفاده از خدمات و محصولات و تولیدات انواع حرفهها و مشاغل در تمام جهان، قوانین و دستورالعملهایی را تنظیم میکنند و همراه با تدوین یک استاندارد به همراه کد اختصاصی، مستنداتش را هم منتشر مینماید و در قالب گواهینامههای ایزو به درخواست کنندگان ارائه مینماید. استانداردهای ایزو شامل دو نوع استاندارد سیستمهای مدیریتی و استانداردهای مربوط به تولیدات و خدمات میباشند. استانداردهای سیستمهای مدیریتی نیز به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم بندی میشوند. مهمترین استاندارد در حوزه سیستمهای مدیریتی که از نوع عمومی و بسیار پر کاربرد است استاندارد ISO 9001 میباشد. ایزو ۹۰۰۱ بعنوان سیستم مدیریت کیفیت بجهت ارتقا سطح کیفیت فرآیندهای سازمانها تدوین شده است.
مهمترین مزایای دریافت گواهینامه ISO 9001
سازمانها و شرکتهای فعال در هر کسب و کاری میتوانند با دریافت گواهینامه ISO مسئولیت تمامی افراد مجموعه خود را از شخص مدیرعامل گرفته تا تمام کارگران و کارکنان را مشخص و معین نمایند. ایزو ۹۰۰۱ باعث میشود فرآیندهای تکراری حذف شوند و همین امر بازدهی قسمتهای دیگر را افزایش میدهد. با افزایش بازدهی فرآیندها و بهینه سازی فرآیندها بالطبع عملکرد مثبت مجموعه افزایش پیدا میکند و سطح کیفیت خدمات و محصولات و تولیدات افزایش پیدا میکند و در نتیجه میزان سودآوری افزایش پیدا میکند. طراحی و اجرای مستندات سیستم مدیریت کیفیت احترام به شعار مشتری محوری و مشتری مداری میباشد. استاندارد ایزو ۹۰۰۱ الزامات و قوانینی را بعنوان QMS برای ایجاد سیستمهای مدیریت کیفیت ایجاد مینماید. QMS مخفف عبارت Quality Manegment systems میباشد. استاندارد ایزو ۹۰۰۱ یکی از قویترین سیستمهای مدیریت کیفیت میباشد.
هدف از اخذ گواهینامه ISO 9001
جهت حضور در مناقصات و ارائه آن به کارفرما
جلب رضایت مشتریان و برند سازی
برای انجام بازاریابی وسیعتر و تبلیغات گستردهتر
حضور موفق در بازارهای داخلی
ایجاد یک سیستم مدیریتی قوی و یکپارچه و بهبود شرایط فرآیندها
ارتقا سطح کیفیت و ورود به بازارهای جهانی
ورود به وندور لیست یا لیست تأمین کنندگان مجاز کارفرمایان
مراجع صدور گواهینامه ISO 9001
مراجع صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ به دو دسته مراجع صدور ایزو بین المللی و مراجع صدور خصوصی ( داخلی ) ایزو تقسیم میشوند. سازمانها و شرکتهای متقاضی دریافت گواهینامه ISO 9001 با توجه به اهدافشان میتوانند مرجع صدور گواهینامه ایزو مناسبی را انتخاب نمایند. مراجع صدور گواهینامه ایزو را در اصطلاح CB مینامند. در هر کشوری تعداد زیادی مرجع صدور گواهینامه ایزو فعالیت میکنند و در هر کشور یک نهاد یا مرکز اعتبار دهنده به مراجع صدور گواهینامه ایزو نیز وجود دارد. مرکز اعتبار دهنده به مراجع صدور گواهینامه ایزو را در اصطلاح AB مینامند. سازمان استاندارد جهانی ایزو برای اینکه بتواند بر روی مراکز اعتبار دهنده نظارت داشته باشد یک نهاد رسمی و قانونی بزرگی را بنام انجمن اعتبار دهندگان بین المللی که در اصطلاح IAF نامیده میشود را برای اعتبار سنجی مراکز اعتبار دهنده بنا نهاد. مراکز اعتبار دهنده معتبر و رسمی هر کشور عضو انجمن IAF میباشند. پس بطور خلاصه میتوان گفت هنگامی که مرجع صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ تحت اعتبار یک مرکز اعتبار دهنده با عضویت در انجمن اعتبار دهندگان بین المللی باشد بعنوان یک مرجع صدور گواهینامه ایزو بسیار و معتبر شناخته میشود. هنگامی که مراجع صدور گواهینامه ایزو بصورت مستقل فعالیت کنند و تحت اعتبار مراکز اعتبار دهنده نباشند یا زیر نظر مراکزی اعتبار دهی شوند که عضویت در انجمن IAF ندارند بعنوان مراجع صدور گواهینامه ایزو خصوصی بدون اعتبار سطح بینالمللی نامیده میشوند.